09.07.2012

CASANOVA


 © fjellby photo

En obligatorisk research-runde på nett ledet oss til "the best pizza in Lisboa" - Casanova. Når alle rundt snakker portugisisk og man må lete lenge etter både inngangen og den ikke-eksisterende menyen på engelsk, da vet man at man er på rett sted. Lytt og let = selve lakmustesten! Norske, svenske og danske flagg på menyer er forresten det verste jeg vet på reise. Sært, men sant. Joda, det hører med til historien at den portugisiske menyen førte til litt kluss i starten (som at Fjellbymannen fikk brokkoli på pizzaen da parløren svikta, hø-hø). Men det er slik det skal værra det! Dagen etter (ja, vi måtte tilbake) gikk det som smurt, med forrett og full pakke. Stolte bønder i storbyen da ja. Tssss.

Uansett...Casanova var en sær plass, i positiv forstand. Resturanten ligger på en brygge og inngangsdøra er av den meget anonyme sorten. Vi gikk inn der vi trodde det var (i følge adressen), men følte at vi kom rett inn på et lager/kjøkken. Vi sluset oss innover, forbi stenovnen, og sto plutselig i en lang bordkø (kl 21.00). Populært sted med andre ord! Maten, servicen og atmosfæren var så bra at vi dro tilbake for lunsj dagen etter (15.00) - et mye gunstigere tidspunkt om man vil unngå kø. Sitter man ute, får man fort en "bakgårdsfølelse" på grunn av langbord og benker. Veldig gøy!
NB! Husets is-te er supergod på en rar kanelaktig måte. Hadde aldri kommet på det selv, men fikk smaksprøve da jeg lurte på hva det var "alle" andre drakk. Hekta!

//Casanova - the best pizzeria in Lisbon? Must be. Great food & atmosphere! And it's the choice of smart locals as well - then you know for sure it's good right? The wood oven pizza by the river is one of my best experiences in Lisbon - actually we went back two days in a row. Be prepared to dine in a crowded place amongst the locals on a long table - so much FUN!

3 kommentarer:

Lillekatt sa...

Nei, ikke sært i det hele tatt! Jeg får mark av "skandinaviske innslag" når jeg er på tur! Vil jeg spise fiskeboller, hadde jeg blitt hjemme! Som du sier - det er utfordringen i dårlig språkforståelse og å oppdage nye ting som gjør det gøy å reise!! Det hørtes herlig ut :-)

Mari sa...

Høres herlig ut, spennende å dra på sånne steder å spise på reise :) Ser at jeg må ta meg en tur til Lisboa en gang :)

Fortsatt god ferie :)
klem Mari

jual busana muslim murah sa...

This is a great posting It’s exactly what I was looking for. I like your article.