27.06.2011

Fjellbymannen gjetter og bommer


Jeg spurte Fjellbymannen hva han trodde tre designgodbiter kostet. Et trent øye kan fort se at han har bommet fullstendig. Sleng på en 0 så snakker vi! Men sånn egentlig er vel ikke hans antakelser så bak mål? "En pute kan da umulig koste all verden, og den søppelbøtta ser egentlig nokså solid ut - så den koster nok nærmere tohundrelappen". Trelampa var "noe av det simpleste han hadde sett" (sorry, Muuto) og derfor er den dagens billigste. Hadde jeg ikke visst bedre (hihi), så hadde jeg nok satt på de samme prislappene selv.

Men hva er det egentlig som koster? Produktnavnet? Designeren? Materialene? Og hva får folk til å betale mer enn nødvendig? (Det finnes jo strengt tatt billigere alternativ som ligner på en prikk). Ikke vet jeg. Jeg vet bare at jeg er en av de som kunne ha brukt mine FÅ overskuddskroner på en Vipp-søppelbøtte uten å nøle. Det handler ikke bare om "merket" i seg selv og om "status" som mange kanskje tror. Med på dyrkjøpet kommer en kvalitets- og luksusfølelse som gir noe ekstra. Og ja, denne godfølelsen kan tydeligvis kjøpes for penger. Har ikke angret et sekund på mine dyrere designkjøp hittil. Og siden produktene er evigvarende blir ikke totalkostnaden så stor heller. Liker jeg å tro i alle fall.

Apropos: Når det kommer til verktøy er tydeligvis kun det dyreste det beste for Fjellbymannen. Spørs om det hadde blitt "gjetting i mørket" for min del også. Kan vi dra noen paralleller? Jeg tror kvalitet er stikkordet, pluss en dash godfølelse...


Moskus fra ByNord, Lampe fra Muuto, Søppelspann fra Vipp.

6 kommentarer:

cathrine sa...

Ha ha! Fantastisk innlegg, gu kor eg lo! Ja, de e goe te å gjette.. Noen ganger er det godt de ikke vet bedre, for en søppelbøtte til et par tusen - nei det hadde han aldri godtatt. Nå har jeg ikke søppelbøtten ennå, men den står på ønskelisten. Og med den prisen må jeg også kjøpe den selv. I huset vårt går som regel prislappene av før de passerer inngangsdøren, nettopp fordi min kjære er like god til å gjette som din :) Det de ikke vet, har de ikke ikke godt av å vite ;) Ha en fin dag! :)

Helene sa...

Vi har både vippbøtte og dobørste på badet og vipp på kjøkkenet. Dyrt er det,men det varer også deretter.Jeg syns det er fint med noe man setter ekstra pris på uansett om det er ett dyrt klesplagg eller en designer søppelbøtte:)Pengene våre må vi få bruke på hva vi vil;)

berit sa...

tommelfingerregel..

når vi jenter bruker 100.. bruker 1000..
leketøy for store gutter er kostbart ! sånn er det bare : ))

og ja.. design koster.. selv når navnet er nytt.. jo dyrere, jo bedre.. da tror folk det er hot !

Supersnuppa sa...

Haha, så bra!
Jeg tar ofte hvite løgner når det gjelder interiørkjøp. Spesielt hvis jeg foretar bomkjøp... Alt var på salg...

Og jeg elsker dyre vesker. Alle var på salg, sier jeg... Men jeg tror nok han gjennomskuer meg. Menmen. Grunnmurspapp koster over 1000kr for noen meter det også. Så det så!

Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra!

klem

Hvite tulipaner sa...

Haha, måtte le!
Tulipanmannen er veldig prisbevisst, noe som er både positivt og negativt egentlig. Og så er han like begeistret for god design som meg, og det er jo bra:)
Det som får meg til å være helt designfrelst er nok følelsen jeg får etter å ha spart og kjøpt det jeg har ønsket meg så lenge. Det handler absolutt ikke om merket eller statusen, men om etikken, arbeidet og kvaliteten bak produktet.

Kjersti sa...

Akkurat det med vektøy handler litt om sikkerhet også. Du ville ikke latt mannen holde på med en motorsag kjøpt i en restekasse på rema 1000, (i hvert fall ikke uten å sitte å bite negler hvis han noengang brukte den). Det er tryggere å bruke verktøy som er bra laget. Det er akkurat som at det er lettere å skjære seg på en kniv som er sløv. En trenger redskaper som en kan stole på, dessuten er det gøyere å holde på når verktøyet gjør sin del av jobben ;)

Men for all del, jeg forstår dine poenger ;)