06.06.2011

bokstavknott


Tok steget et hakk videre fra vedkassen som fikk seg en V-knott, og sjanset på å ha bokstaver fra East og India (Cornelias Hus) som skuffeknotter i kontorkroken. Og det fungerer som bare det.
Den Skeptiske ble fornøyd også!


PS: Merker at det er på tide med nytt kamera! Bruker bare vanlig digitalkamera på mauell instilling, men ønsker meg såååå speilrefleks til blogg- og feriebruk. Etter tips fra en fin fotograf vurderer vi nå dette og dette (550/600D Canon), men synes det er så vanskelig. Forstår ikke fotospråket med disse milimeterne og blenderåpningene. Burde man kjøpe hus med det objektivet som følger med i slik vanlig "pakke", eller kjøpe objektiv separat. Bør man ha fler, eller holder det med ett bra et? Blir superglad for tips!Updates: Kom over et 550D ganske billig i dag og prøver oss på det i første omgang. Ønsk meg lykke til!
(Blir garantert ikke sett på før etter siste eksamen 15. juni, men da skal det eksperimenteres)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kamerahuset (550 vs 600) er ikke så viktig som objektivet. Sats heller på å kjøpe objektiv separat. Ta turen til en fotobutikk og spør om å få en liten innføring og forklar hva du pleier å ta bilder av. :-) Finnes mye info på nett. Når du skjønner grunnprinsippene vil alt bli mye lettere.

Tips - bruktmarked på Finn og Foto.no kan være lurt.

http://www.akam.no/artikler/anbefalinger_av_optikk/46172

Nummer 74 sa...

Det er ofte billigere å kjøpe pakke løsninger med objektiv inkl i prisen. enn om du skal kjøpe bare huset også et objektiv til! Jeg har kjøpt mitt på japan photo og de var veldig fleksible om jeg ville ha med et annet objektiv enn det som opprinnelig følgte med :)

Om du ikke har peilig på foto greiene er kanskje et sony a33/55 en god løsning, selv hatt det og det er supert! Veldig enkelt og bruke og det forklarte det absolutt alt du gjorde:)

Har også hatt canon 550 og det er supert det, men ville kanskje anbefalt et nikon :) Som jeg personlig syns er best! (nikon D5100, blir noe tilsvarende av de modellene du har sett deg ut fra canon, også var nikon sitt lettere- og jeg syns det er super viktig å ha kameraet lettets mulig)

:-)

Mathildes skatter... sa...

Fin blogg du har. Liker bildene dine og layouten din.
Jeg bruker Canon (5D mark II) og er veldig fornøyd. Det er Mannen min som er den ekstreme fotoentusiasten og han har nevnt før at de linsene som er i pakkeløsningene ikke er så bra (men nå er muligens han veldig veldig kresen). Jeg spurte han nå og begge kameraene du nevner er gode nybegynner kamera, og det kit objektivet som følger med holder for mange og fungerer helt greit, men etterhvert som man blir litt mer dreven så oppdager man begrensninger i et slikt objektiv. Et sted må man jo begynne, så er det jo bare å bygge på og kjøpe til andre objektv etterhvert som man ser behovet. Jeg er blant annet veldig glad i makroobjektivet.
Vet ikke om dette hjalp.

Lillekatt sa...

Jeg har den gamle versjonen av de du har sett på (400 D), og jeg klarer meg fint med det (enn så lenge, det begynner å bli utslitt faktisk), men jeg bruker 18-55 mm objektiver som ofte følger med i pakker veldig lite. Allikevel kan den være grei å ha sånn for romfølelse feks.

Objektiver er jo dyrt, men et tips kan være å investere i 50 mm fast linse... Den er super til både det ene og det andre. Jeg bruker den mye til portrett og i tillegg tar den inn masse lys, som gjør at det er mye lettere å ta interiørbilder i vinterhalvåret :-) Den koster dessuten neppe mer enn en 1000-lapp.

Ikke at jeg er no ekspert på dette, men jeg tar mye bilder og kan egentlig ikke noe om det, så dette er tips sett fra en uproff en :-) Lykke til med kjøp av kamera!

Hvite tulipaner sa...

Grattis med nytt kamera, 550D er veldig bra. Kan sende deg noen linker med tips til fotografering med speilrefleks, må bare finne linkene igjen:)
Lykke til med eksamen!